Sep 15, 2009

Long Idle

Salam,

Di pagi yang mulia ini aku ingin menyampaikan blog aku yang dah lamak sik di update. So aku mulakan blog aku tok b4 aku pegi Qiamulail pastok. Blog tok setat pada ari Sabtu lepas di mana aku rasa hendak menukar pelan line tpon aku dari prepaid kepada postpaid. Aku rasa setelah lamak aku pakey prepaid tok ada rasa lain mcm. Dolok memanglah murah. Pelan sidak tok nang berperangla antara line2 lain. Tapi nektok aku dah rasa prepaid yang aku pakey nektok mcm sik memuaskan dengan postpaid jadi aku tukarkan kepada postpaid dengan membuat beberapa kajian dan pertanyaan dengan orang.

Aku sms donut dan padah ngn nya aku nak jadi suppline nya. Nya pun setuju so aku polah la terus. Jumpa nya d the Spring. Digi sia jak ada bukak ari Sabtu lepas. Aku da tanyak ngn Yan aku tapi nya bukan pakey line ya. So sikda org lain gik la mun sik si donut jak tek dpt di polah gia. Janji murah. Lekak selesai polah ya suma aku pun meli k mkn k sungkey pasya. Lalu aku blt dan sungkey. Org umah dah nunggu juak.

Pagi Sabtu ya sebenanya aku dikejutkan dengan kedatangan sms dari siput yang nya madah nya Qiamulail di masjid gita sia. Mula aku sik lalek ilak. Tapi bila ptg ya seseorang sms aku madah siput mbak aku g Qiamulail gne ka aku ptg ya trs rasa tbukak ati nak Qiamulail. Sebenanya aku penah Qiamulail b4 tok tapi ya dah lamak gilak. Masa aku gik kecik marek. Time ya nang sik tauk pa2 la. Nang sik tauk gne Solat dlm Qiamulail. So aku sik tahan time ya aku trs ilek kat blakang suro.

Malam ya aku siap sedia turun ke masjid gita dgn niat nak Qiamulail. Aku yang sedang berbisnes nektok sepatutnya aku polah aktiviti tok. Ya lah juak antara faktor2 aku nak join Qiamulail. Pagi Ahad kol 2.20 cmya aku pegi masjid dan menunaikan beberapa Solat Sunat didalam Qiamulail.

B4 ya tok la pengertian Qiamulail:

“Barangsiapa yang mendirikan solat malam bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan kesedaran, diampunkan baginya dosanya yang telah lalu.”

(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

Pagi ya Qiamulail dimulakan dengan Solat sunat:
Taubat
Tahajjud .
Tasbih
Witir

Sebenarnya aku nang sik tauk pa2 pasal Solat Sunat Tasbih. So 1st experience aku dengan Solat Sunat Tasbih nang amat kagum Dlm perasaan aku "ada juak Solat camtok..". Kenak aku padah cmya? Sebab dalam Solat Sunat Tasbih tok kita bertasbih semasa dalam sembahyang yang berbunyi "Subhanallah, Walhamdulillah, Wala'ilahaillahu, Wallahuakbar. Ia seperti kita bertasbih seperti biasa tapi tok kita bertasbih didalam Solat. Tasbih sebanyak 300x dan setiap Imam mempunyai cara tersendiri. Oke. Lepas ya bagi yang sikda Solat Witir maka Solat Witir ada diprovide. Bagi sesiapa yang dah Solat Witir maka pegilah saor. Ari dah nak Subuh hehe.

Ok Ari Ahad aku sikda polah pa2 juak. Aku ilek2 jak di umah. Lek lok gik pk.. aaaaa. Yan ngan Mak pegi Sibu pakey darat. So tinggal aku sorg di umah. Aku ajak la dak Isz, Amin ngan Andi tapi Isz sikpat dtg. Maka malam ya aku pergi agik Qiamulail.

Aritok tek aku bgn kat nak tgh ari suroh seseorang gerak. Maka aku mulakan hariku dekat nak tgh ari. Lelah dan ngantok bah lekak Qiamulail. Aku amik printer si Isz marek. So tunggu Isz dtg amik printer nya jak la gik. Lekak ya aku ritok gne ka pande meli sloar. Kali k ku keja dan raya hehe. Aku dah bebagik ati dah nektok. Nak meli sandal ka ator ekon keta. Klak la rondeng ngan org tua mintak ato ekon keta. Payment dpd sigek source tok ada lambat kit. So bajet aku ada lari la sikit. So aku beraya sederhana mcm biasa seperti taun2 yang lepas.

Aku nak bekemas lok la. Nak Qiamulail gik pastok. Ok. Try la Qiamulail. Insya'Allah doa ktk akan dimakbulkan oleh Allah S.W.T. AMIN.

Sekian.

4 Responses to “Long Idle”

Insyaallah doa akan dikabuli tuhan. Sik rugi kita Qiamulail. Insyaallah mintak di panjangkan umur n murahkan rezeki. Seriously, lekak aku attend Qiamulail ya, hati aku lebih tenang gik.. n surprisingly, tangada jak potential ppl call aku mintak tulong arrange biz etc. Subhannallah sesungguhnya rezeki itu di tangan Allah s.w.t.. dan bila tuhan nak merik nya.. sik geney2 nya datang XD

Pagi isok Qiamulail gik oii!!~ jumpa di sana ehek XD

f.loren said...

hello ad. ada benda kamek rindu hal blog kitak tok. hmm. hopefully kitak dapat apa kitak dapat lah.

selamat hari raya. maaf zahir & batin ad. makseh jadi kawan kamek lamak lamak tok. :)

mybreakfastclub said...

slmt hari raya.

p/s: blog jogging tok..heh..
erm..welkem to my blog bro :)

eusz said...

p/s: qiamullail dalam bahasa arab, 'qiam' & 'al-lail' bermaksud 'bangun pagi'

dalam konteks islam

menghangatkan malam dengan beribadat kepada Allah s.w.t.

so kira la bukan dalam bulan posa, aku rasa lapar tgh2 tido, aku bolehlah madah qiamullail di mcd