Aug 28, 2009

Lagu Posa

Salam,

Aku bok balit dari amik Yan ku di epot. Seperti biasa Mak aku molah kekonflikan agik. Nya suka madah last minit. Yan ku ada padah makan di kepsi jak time sungkey klak sebab di epot ada kepsi. So bila aku dah sampe di parking epot ya alu Mak aku padah kaktok mkn di batu 7 lah. Aih aku tek dah masok parking dah. Apala salah madah time turun gik ka. Dapat juak aku nunggu tepi jeraya jak sik pelu masok parking. Sik hal lah.

Lekak ya alu sungkey. Yan ku sampe kol 7. Mek orang makan dlm keta jak. Lekak ya aku rasa lain mcm. Aku perlukan sesuatu yg aku idamkan. Aku mesti mkn fries sbb dlm keta aku dah plan nak mkn fries. Aku kua dari keta pasya g mekdi meli fries. Lekak ya aku melahap sambil nangga Yan aku sampe. Kakya mek orang g batu 7 tek. Mak nak mkn di sia. Sesampey jak d bt 7 tek pegi la gerey mkn sia. Barang mkn sik nyaman. Nasib aku sik mkn. Sikpat aku nak mkn time sungkey. Sakit perut aku. Perut 0 byk angin kakya dipadat ngan brg mkn. Sakit perut lah. Aku mkn kueh ngn fries jak. Pasya mek orang blt dengar radio Sarawak.FM. Dengar la tek lagu posa, lagu bulan Ramadhan dari Indon. Aku pun dengar serta merta aku pk nang jaoh beza antara lagu posa Indon ngan lagu posa Malaysia.

Perbezaan lagu posa Indon banyak ke bulan posa ajak, sindiran kepada orang yang tidak beriman yang menyatakan bahawa mun orang sik beriman mun nak posa nang susah, sakit nak nahan nafsu mkn, minum dan sebagainya. Antara artis Indon yang aku maksudkan ialah Opick, Tompi dan Gigi.
Opick pun front cover. Strobist.
Tok perbezaan lagu posa Malaysia, inti pasal bulan Ramadhan sikit dan irama yang terkini seperti rap dan lain2. Lepas ya memasukkan kegembiraan menyambut bulan Syawal, alu nak raya dah. Maka tek lagu posa. Banyak ada lagu raya sikkan nak masok pasal raya juak dalam lagu posa? Aih tok dah kira ngerepak tok. Bukan nak ngerepak cuma nak menyadarkan para pendengar tentang perbezaan sesuatu yang sesuatu hehehe..

Sekian.

2 Responses to “Lagu Posa”

erinulat said...

bena juak ya tek.

cokobi said...

hek..aok eh!lak bik lah lagu oh! hekkk