Aug 23, 2009

Diam

Salam,

Marek adalah ari pertama umat Islam berpuasa. Aku adalah seorang muslim yang berpuasa dan ari tok masok ari ke-2 berpuasa. Alhamdulillah Allah meringankan beban aku bangun saor tiap pagi. Berik rezeki untuk bertahan sampey terbenam matahari kelak. Dalam bulan Ramadhan tok juak kita nang diberik banyak dugaan. Maka wajiblah kita banyak bersabar dengan dugaan yang Allah berik. Sik kira kita tok orang miskin kaya senang lenang atau nang dah susah. Semua sama.

Rami orang padah aku pendiam. Aku pun sik tauk kenak. Apabila aku bersuara kelak nyakitkan ati. Bila aku diam rami yang tanyak dan ada yang nganok juak padah sik pandey kelakar dan sebagainya. Apakah kita klakar mesti mengeluarkan ayat2 yang lawak baruk dikira pandey klakar? Mesti ngluar ayat2 yang berbunga2 baruk dipadah pandey klakar dan sebagainya? Bagi aku aku diam bersebab. Mun aku nak klakar hanya bila perlu jak. Mun aku klakar lebih klak orang lain sakit ati. Sik pasal2 aku juak yang kenak. Bukan bermaksud sora aku mahal. See.. mun aku kakar klak orang padah sora aku mahal. Muka aku sik senyum klak madah senyum aku mahal, kedekut ngan senyum. Tapi bila aku dah senyum orang padah senyum aku senyum sinis. So senang cita mana2 orang padah aku gia padah jak apa yang rasa nak padah. Aku sik amik ati pun. Aku sik marah pun. Aku ok jak.

Islam menajar kita supaya sabar dan ikhlas. Dalam bulan posa tok mun marah ingat2 lah dirik berpuasa. Berpuasa bukan nahan dirik dari lapar dan dahaga ajak. Perasaan dan nafsu mok di jaga juak. Mun marah jangan lepaskan marah ya. Sebaliknya luahkan rasa marah ya dgn kawan2. Memang sakit nahan marah tok. Tapi kita harus bersabar. Ikhlas ngerja puasa. Lately aku bok realized yang rami orang posa tok sik sabar nunggu nak sungkey. Apakah posa tok sik sabar suma ka?

Ya semalam rami juak member2, kawan2 ku manas2. Aku pun sik tauk apa sebab. Mcm ada samting jak. Mcm musim marah jak bulan posa tok tek. Eran juak ngan sidak tok bln posa nak marah2. Aku pun blur juak mlm tadik. Mcm yang aku padah tek, aku diam2 camtok pun jadi mangsa juak. Sabar jak la jadi mangsa keadaan. Pastok aku nak tdo jap b4 Zohor, mun sempat lah. Keja gik banyak. Mun ndak tdo ptg jak ka b4 Asar. Ok juak ya. Ada pahala tdo time ya.. huhu.

Sekian.

2 Responses to “Diam”

Rudy said...

biarlah bro..pa nak dipadah orang..mun orang sik kenal maka camyalah..

adly said...

aok bro.. sabar2..