Oct 21, 2009

Real Statement

Salam,

Hari ini hari Rabu dan esok pula hari Khamis dan tulat hari Jumaat. Laju jak rasa ari2 berlalu. Dan mcm biasa aku tetap mcm biasa. Aku pagi tadik bgn pun mcm biasa. Nangga pusak gerak aku. Pande pusak aku ya. Pande nya gerak aku pagi2. Meow2 jak nya sblah palak aku. Yer... meow meow.. memeww..nyengggg.... ngauuuu.... cmya la bunyi nya ngerak aku pagi2 ehehe.. Pusak ya jadi wekap kol aku nektok. Pasya aku bgn dan terus ukak baju ukak loa amik tawel terus g berus gg dan mandik. Pasya carik baju nak d pakey. Pegi iron dolok. Ishh.. suma ya ari2 bah aku molah kecuali ari Sabtu dan Ahad. Ari ilek. Pakey baju biasa jak. Apa nak d krepak ku lam tok ooo? Aku nak cita pun aku sik tauk juak apa nak d cita. Biasa jak dah benda d polah aku ari2.

Puasa Qadha' & Puasa 6
Oh ya tadik aku teringat pasal Puasa 6 di bulan Syawal. Sebenarnya mun nak posa 6 tok WAJIB mengganti puasa ganti yang wajib pada bulan Ramadhan baruk boleh posa 6. Adapun gia, boleh disatukan dengan posa qadha' dan posa sunat tersebut. Tapi perbetulkan niat kita b4 menunaikan posa qadha' dan posa 6. Begitu juga jika kita nak niat posa qadha' dengan niat posa sunat adalah sik boleh disatukan. Ianya seperti bonus. Mun kita posa qadha' serta posa 6 adalah double bonus. Tapi apabila kita posa pada hari Isnin dan Khamis maka kita mendapat triple bonus. Lebih kurang cmyalah. Bonus tersebut adalah pahala.

Seperti yang dah d tauk org bln Syawal ialah ari raya. Maka 1 Syawal adalah HARAM bagi kita posa. Pasya bok boleh posa. Masa ya lah ganti nya. Bok posa 6. Rami orang sik tauk hal tok sbenanya. Sukati jak nak posa 6. Asal posa cukup 6 ari ya kira dah la. Ada yang orang padah posa pada 6 Syawal. Adeh.. salah. Posa 6 adalah dimana mun kita menunaikannya maka dianggap kita berpuasa setaun.

Riak
Aku sebenarnya bukan riak apabila aku berkata, menulis, bercerita mengenai aku membeli barang seperti buku2 solat sunat, al-Quran, jubah utk sembahyang. Namun itu adalah kewajiban kita utk menunaikan semua ya nak. Niat aku bukan nak riak tapi aku cuma nak madah apa di polah aku, apa di baca aku demi sesama muslim. Disamping ya juak aku boleh berdakwah dengan madah2 kdak ya. Aku sik pernah pun nak bermegah2 dengan suma ya. Cuma aku madah ajak. Sik terlintas niat di ati aku nak bermegah2 dengan benda cmya. Mun nak bermegah2 pun pk la juak.. berapa jak rega benda ya berbanding aku madah aku beli barang2 kereta aku yang lebih mahal dari benda yang aku beli ya. Pk lah.. ada otak pk. Jangan nak mengondem orang jak. Ya madah ajak lah. Belom ada orang gik madah cmya. Warning jak. Aku tauk tentang riak tapi aku pandey pk. Niat aku lain. So terpulangla.

Pasangan
Bah sampey nektok lom ada nemu pasangan. So apabila orang nanyak atau orang poret yang tyk2 pasal aku ada gerek ka sik padah sikda. Settle. Ini ada statement RASMI aku. Lom madak ada gik ok? Oh ya... ada orang padah aku dah ada gerek. Wahseh? Dimanakah anda mendengar cerita dan berita itu? Oh ya.. lelaki. Biasala nak. Lekak abis nak sorang tok ada gik nak baru. Laki...cepat jak carik pengganti. Ooo.. bukan mpuan pun sama ka? Ada tapi very rare. Nektok apa yang nak di very rare gik? Suma dah ada.

Bah... sikda pa2 gik nak padah..

Sekian.

4 Responses to “Real Statement”

Anonymous said...

heheheheh.... ya la tek gosip ya susah nak pdhkann... kekadang gosip tok in the end nya bena juakk.. p statement dah kua.. so zip trus la mulut... no more gosip gk...

Anonymous said...

kekadang kita ingat pa kita pk suma nya btol.. tapi kita x penah tauk camne rasa org bila kita plh salah statement kann.. sorryy...

f.loren said...

kitak ada gerek sik ad? hahah ngesak ati sikkk!!!. ad. sikpa ad tunggu bah. kamek nang sentiasa poret mok tauk update2 kitak bahh yeahhhh pa kah. neway, all the best adddddddddd !

achika said...

ehehe ktk gemer bhaa ad.. ya org sentiasa mok tauk perkembangan ktk... :P iyerrr... boh la ambik atie k... it is normal mun org berporet gia... :)

* nak nanyak gne maksud ktk niat asing2 utk posa qada' n posa sunat mun disatukan, adakah baca niat qada' dolok n pasya baca niat posa sunat... perlu sik madah "disertakan"? paham ndak ka ktk soalan kmk tok... ahaha berjarut2 jak... :P