Oct 2, 2009

Kecewa

Salam,

Ari tok Jumaat. So mcm biasa. Pegi solat Jumaat. Tapi b4 pegi solat, aku pegi Maybank lok. Plan nak bank in duit jak. Gne ka pande tergerak ati nak mukak sigek gik account savings. Lekak ya aku terus bank in cek deposit ngan duit. Aku pegi kaunter terus amik nomo. Aku sampe bank dlm kol 1030. Aku tunggu dlm sejam lbeh. Turn aku dkt nak kol 12. Tapi asal turn aku jak mesti keja sidak cepat. Aku tunggu bukan main lamak. Sebab? Aku ada account di sia. Jadi segala urusan menjadi simple dan bukan pimple. Pimple jerawat, simple ringkas. Ok?

Lekak abis suma ya maka aku ada Maybankcard dan boleh la aku g ATM amik duit sbb b4 tok aku sikda kad atm. Segala urusan bank aku nak ngeluar duit ka pakey cek. Lekak ya jam dah nunjok kol 1230 aku terus pecut g masjid berdekatan. Masjid Bahagian. Aku tertangga sigek batu asas sia masjid ya dituka nama ke Masjid Bandaraya Kuching. Oklah.

Tapi aku bukan nak cita pasal ya dalam blog. Aku cuma nak cita pasal marah. Kenak ada orang marah nak salu d besar2kan sedangkan nya boleh cool down dipun jak. Maksud aku bila sesetengah org ya sik puas ati ka marah ka mesti nya menyebarkan cerita tentang apa di marahnya ke tpt lain spt blog, fb dan sbgnya. Sian la org nak nyuroh nya marah. Mungkin nya sik bersalah atau org yang marah ya cuma salah faham. Tauk sik bila kita polah benda mcm ya ia akan menabur fitnah kepada org yang nyuroh nya marah tek? Nyuroh org lain baca dan kemudian fitnah ditabur sedangkan org lain tek sik tauk cita. Mcm2 la d padah org lain ttg kemarahannya maka sik tauk cita. Orang yang nabur fitnah ya sebenarnya poret. Mok tauk. Dah ada 2 dosa di sia. Fitnah ngan mengumpat. Bayangkan mun sebarkan kpd org lain gik. Sedangkan masalah ya tek sikit jak. Kecik jak. Boleh simpan dipun. Esok2 dah sik pk gik dah hal ya. Mun benda ya sik dpt di maafkan tek bbaloi la juak tapi sik digalakkan. Apa2 pun simpan jak dipun hal ya. Setiap org mesti ada salah sorg tpt meluah. So luahkan dgn org ya sorg. Sik pelu nyebar kpd rami org. Mok gilak knak sik ngkah rah berita harian jak? Rami2 la fitnah dah alang2 gilak.

Bukan nak nganok cuma nak nyelamat sesama umat. Umat Islam digalakkan menasihati sesama saudara. Mun sik nerimak apa dinasihat tepulang la. Aku dah menjalankan tanggungjawab sebagai seorang Muslim. Pandey2 dpun la pk gik.

Masa aku di bank tadik, aku pandey tpk ndah sidak keja bank ya melayan kastemer tua jaik. Kira madah "dah tua pun nak molah account, sik lamak gik mati". Aku terus mencelah dengan madah "mun mati sikda kira umo dah tua ka gik mudak". Hmmm.. apa ka pande ada mcm2 benda kua mun dah layap. Kakya aku pandey tpk molah filem. Filem yang canggih tahap DVD tapi bahasa Sarawak dengan jalan cita yang mantap. Tok tegal aku nangga org bekerja sbg angkat hamper. Alu aku trs pk cita pasal seorang pekerja yang dah lamak bekerja di kompeni ya. Kira dak tokey kedey ya anggap nya kdak anak dah.

Ngan ya jak la. Cukup. Sikda pesanan utk anda. Harap maaf. Saya kecewa dgn anda.

Sekian.

4 Responses to “Kecewa”

erinulat said...

I like this post - part marah2 ya. And be waiting for cerita orang angkat hamper ya.

adly said...

cita apa ya erin? orang angkat hamper?

f.loren said...

mun manas tang diam jak nak ohhh. tok suka gk molah org poret berbunyi2 comment. ahhhhaha. apa kah. sikpa ad. usei usei. i always be there. yeahh apa kah ad oh. over.

erinulat said...

Cerita nak mok d polah ktk DVD ya tek bah. Sekda movie Sarawak kaw2 stakat tok.