Nov 30, 2009

Satu Trend

Salam,

Kejadian ari tok adalah kejadian dimana aku melihat dimana2 saja gambar org kawen dijemput rami2. Memang dijemput rami2 tapi tetamu sikpa. Yang aku angol ialah jurufoto melobo2 kekekeke. Aku kadang2 lucu juak nangga rami2 amik gambar dalam satu majlis. Bagi aku secara personal aku angol la juak dengan keadaan mcm tok. Mun 2 3 orang bagi aku dah cukup. Mun lebih dari 4 ke atas siap jak. Rimas la jadinya. Benda camtok banyak pros n cons. Salah satu pros nya kita dpt blajar dari orang pro. cons nya menyemak. Dak tetamu pun kadang2 eran juak nangga sidak tok rami ilak amik gambar sedangkan yg kawen hanya sepasang pengantin. Jurufoto sidak 2 dkat nak 10 orang. Kadang2 lebih. Aih angol ku. Kadang2 aku aku nak amik gambar orang kawen nektok pk 2 kali. Diat client juak.

Mun sama dirik ya ada sakit kit sebab sama dirik tok ada komuniti lain so dlm komuniti ya ada sesi fotografi juak. Jadi sidak pun join lah nak. Nakya nyuroh ku angol. Cons nak lain nya sik gentleman dan sik professional dari segi kritik mengkritik. Kadang2 bila kita ditugaskan sbg jurugambar rasmi ya coma2 knak kritik sidak nak sik rasmi dan tidak professional. Bkn aku sbg professional. Aku cuma amatur.

Sigek gik mind set manusia dlm fotografi ialah professional dan amatur. Amatur bukan beginner. Amatur ialah semi professional yang ada kerjaya lain selain jurufoto. Mungkin nya ada keja sbg gov, atau kompeni lain. Manakala professional adalah seorang yang menjadikan fotografi sbg rezeki utamanya. 100% fotografi ialah professional. Rami yang padah amatur tok newbie. Rami jurufoto nektok suma main bidan terjun. Majoriti tiada pengalaman dan tiada asas atau mengikuti kursus fotografi yang khusus. Dari sia kita dpt diat sidak tok rami2 ngekot sidak pro g majlis kawen.

Beberapa cons yang aku penah jumpa yang aku baruk tauk mengkritik aku dlm fb. Aku bok diat gambar ya dan komen2. Dengan mudah sidak nya berkata yang aku sik tauk camne amik gambar oleh kerana aku amik gambar berkali2. Aku terus komen dan memperbetulkan keadaan supaya sidak sik sewenang2 nganok dari blakang. Aku cuma madah amik gambar berkali2 bukan kerana salah setting. Aku amik gambar dengan teliti supaya blakang ari sik susah nak. Terdapat gambar rami2 sidak ada muka yang sik nampak, yang belakang lah paling. Tpaksa ato suma2 gik skali. Sebab ya amik bkali2.

Snap sekali sik bermaksud anda professional. Even professional took twice or many times just to make it perfect. Don't simply judge la guys. If u noe what photography mean is then don't simply judge other people work. Ah tol ndak ka ayat ya. Serah kpd Farah jak ngator blt. Tapi main point kali tok bukan pasal kritik mengkritik cuma trend kinek tok amik gambar rami2 dalam satu majlis.

Kadang2 ya kita sik tauk apa perasaan orang rasmi yang sepatutnya amik gambar sesuatu majlis ya rasa. Kadang2 orang yang sik rasmi yang lebeh2 nak. Lepas ya senang2 nganok si orang rasmi amik gambar tok tek sik pande amik angle yang sesuai. Mcm pro sangat!

Sekian.

4 Responses to “Satu Trend”

f.loren said...

yalah oh ad. pande jak mdh gambar kamek sik kacak mcm bapak kamek ya. hahahha tp kdg2 nya anok eksen jak kamek rasa. tapi nya tetap juak mok nyamek2 lens nya pa indah so kamek rasa nya nang cayak kamek pande la juak ngambar... gia bah ad.

ada la org negor kamek composisen sik betol, tapi nang mena time ya nang jaik. tapi nektok kamek rasa kamek dah pewo sikit lah nok gia2 oh. yeahhhhhhhh..

tapi mena lah. dah jadi tren. tren stesen pun sik gia bahhh..

sebena nya sik pelu anok gambar orang. art tok subjective. sapa ada different view bah..

ngambar tok umpama share ngan org apa yang ktk tangga.. sebab kadang2 org sikpat nangga dari angle ya.. di mana angle ya kacak di diat ktk through the lens. gia gia la tek.

yalah oh ad. dont simply judge other people work if you dont have what it takes to do so !

yeeahhh. bah mok turun class lok xoxo ad

mamarazzi said...

yeah..btol padah ad ngan farah loren..sekda org perfek..masing2 juak belajar mun nak jadi pro..mun sikpat jadi pro pun, asal kita dimpun puas ngan hasil keja kita..n org pun suka..oke lah ya! ohh

adzzha said...

nang jak... as an amatuer kita tauk siney level kita tapi kehadiran jurufoto tambahan dalam majlis nang a bit annoy sebab halang angle dan kerja kita...

nya gik pulang lebih nak shoot gambar ya.. sedangkan gambar ya sik pulang ke pengantin ya..

keadaan tok merimaskan photographer rasmi yang dibayar untuk merakamkan saat yang terbaik

achika said...

hmmm mun rame mesti lah angol... :P kamik pun amatur... ehek... p ya la tek mulut org susah nak ditutup, layan jak la... janji ktk tauk pa ktk polah nak... :)