Nov 4, 2009

Sambong

Salam,

Topik sambong tok adalah berkenaan dengan blog yang b4 tok dan bukan aku sambong ngan sapa2. Ini adalah sambungannya yang aku dah dpt idea n ada juak gambar sikit2. Lamak dah sik upload gambar. Byk dah blog sikda gambar.

Masa aku sik updek blog lepas aku ada juak pergi ngekot kakak, mak, adik ku g jalan2 b4 amik yan ku d epot. Mek org plan nak pegi boulevard. Sia ada kdey baru nya madah. Atas abis. Bila dah sampe sia alangkah tekejutnya aku melihat kdey atas abis ya tek. Byk duhal barang atas ya. So aku amik keputusan raon2 juak sambil menenangkan fikiran aku yang bercelaru time ya. Ada juak barang2 yang jarang dijumpai lah. Tapi aku tauk suma ya memang dari China pun barang. Bau nya aku dpt cium mcm bau kdey 100% kekekeke.





Aku da juak curi2 amik gamba, bukan curi barang ah. Barang sia besar2 jak. Ada basketball net, basikal, camp, dak perabot, patong(ncarik hemo2 sia sikda), dak baju mpuan la byk juak. Tapi perabot la paling banyak sia. Rambang mata diat barang sia. Plek2 jak. Asa nak meli jak tapi sikda duit. Gne ya? ehehehe... sikpa. Ada rezeki klak beli la pa yang patut nak asa nak d beli d sia. Tapi blur juak apa nak d beli oh? Sikda idea lah.

Abis2 mek orang di boulevard tek mek org pegi amik yan d epot. Lpas ya mek orang suma g the Spring. Lepak d sia. Raon2 tek nemu baju ndah aku tek. Alu bebeli ngan baju la sigek jak. Ya pun kakak yang sponsor. Nya spon aku on jak hehehe. Lekak ya mek orang nak blt tapi yan ku ilek lok. Nya nak mkn sushi. Alu pegi sushi king mek orang suma tek. Tringat ngan seseorang. Hmmm.. makin celaru palak.

Blog yang lepas aku dah cerita hal Qiamullail. Tapi mlm semalam aku telah dipelawa oleh abg ipar aku ngekot nya pegi semayang Isya' di rumah guru nya. Aku diat ada potret hamba Allah bgantong 4 igek. Pasya ada sigek potret ya bgambar rami2 serami 9 orang. Aku sikdala nak nangga dolok mula2 memandangkan waktu Isya' dah masok. Semayang dolok lah. Abis Isya' tek sidak smayang sunat secara dudok. Aku dah mula blur, aku dudok jak merati sidak. Lekak ya sidak berzikir, cara lain. Aku dah mula nabes sikit. "Aih betol ka pa nak ku diat tok, betol ka cara tok?" tanyak ati ku yang tengah blur. "Apa kenak sidak tok sik molah cara normal jak mcm di masjid2 oh?" tanyak ati ku tek yang makin blur. Aku terlihat ada sigek gambar yang rupanya seorang manusia tetapi ada titik antara jantung, dan keduak2 belah paru2. Lekak ya rah palak pun ada tapi mcm ada ekor dari atas palak ke dada. Aku mula eran juak. Bunyi zikir pun makin lamak makin nyerin. Aku tek molah2 cool jak la. Alhamdulillah sikda pa2 yang berlaku. Mungkin ya cara yang sidak berilmu mengerjakannya.

Abis suma2 ya tek aku abg ipar ku ngajak nangga2 gambar potret ya tek. Rupa2nya potret Khulafa al-Rasyidin iaitu Saidina Abu Bakar al Siddiq, Saidina Umar Al-Khatab, Saidina Uthman Bin Affan dan Saidina Ali Bin Abi Talib. Lekak aku diat ya aku terus melihat gambar yang ada 9 orang tadik. Aku baca d sia paduhal mereka suma ya adalah Wali2 Allah. WALISONGO.

Lebih kurang camtok la upa gambar sidak di gantong rah dindin umah ya tapi sikdala camtok. Gambar ya disusun menjadi kdak satu saf. Susunan sorang demi sorang.

Lepas selesai suma ya tek mek orang pun balit. Masa balit ya bok abg ipar aku explain kenak bzikir cmya n gambar yang aku padah tadik ada rupa badan orang dan beberapa titik antara jantung dan kedua belah paru2 ya adalah makam iblis. Disia tpt iblis melepak. Jadi apabila sidak berzikir cmya maka iblis2 pun lari dari makam tersebut. Hmmm.. aku pun sik ingat juak apa d padah oleh abg ipar ku mlm tadik bah.

Ok ngan ya jak cita sambungan.

This is for you. Specially for you. Rohaya

Kadang2 apa yang kita maok ya sik semestinya kita dpt. Allah nak berik lebih sesuai utk kita walaupun kita sik terfikir pun benda yang kita sik maok ya. Jadi syukurlah dengan apa yang dah Allah berik nikmat kepada kita. Berdiam diri dan beramal ibadat adalah salah satu cara untuk kita menyelesaikan masalah. Huraikan kepada Allah, Allah pasti akan mendengar rintihan kita. Sembahyang hajat dan istikharah selalu. Mintak petunjuk dan hidayah. Insya'Allah hati kita tenang dan senang. Jangan di pk ilak dan jangan diturut ilak ati yang sedih. Sampey bila2 mun kita sik move on benda ya akan molah lubang dlm ati kita. So jgn stuck di sia. Mulakan langkah baru, dunia baru, hari2 yang baru waima kita di akhir zaman tapi masih banyak gik yang kita perlu tauk n polah dalam kesempatan tok. Ingat! Jangan stuck d sitok. Move on.

Sekian.

One response to “Sambong”

f.loren said...

bau kedei ka bau apek eh? kekekekeke. penah cium apek sik ktk? kamek sik penah!...

aok rohaya jalel, ilek2 aa. sabar smua ya dugaan