Nov 15, 2009

Mintak pandangan

Salam,

Blog tgh malam tok aku mok mintak pandangan ktk orang lah. Ini pasal bisnes aku. Aku nak hire seorang supervisor atau manager yang boleh ngurus bisnes aku.

Aku mintak pertolongan pembaca pasal skala gaji yang bakal aku gajikan orang ya klak. Brapa patut aku berik.

Skop pekeja yang aku maok ialah :

- Keja sepenuh masa(sudah tentu)
- Carik client's
- Mengurus hal keluar masok barang
- Mengurus hal jualan
- Sales person
- Paling penting commited dengan keja

Ini kerana pasal rombakan yang aku bakal polah. So aku mesti kira gaji tok klak memandangkan aku ada bisnes lain klak Insya'Allah jadi sikda orang nak handle bisnes aku sigek tok.

Sekian.

12 Responses to “Mintak pandangan”

f.loren said...

diat bisnes gne juak ad. mun asa dah maju & dpt mok baya gaji ya ok lah. ukan senang eh nak molah org keja2 tok. kdg2 sik berpuas ati juak ngan keja org. bes gik molah keja dikpun bah.

mok cayak orang gik sigekkkkk critaa.

cherry_pie said...

rm1500? sbb nya ngurus hal kua masuk barang n carik client n sales person. sik semua org pande bab marketing tok. espeseli ncarik client.. 1500 ya da kira murah..ehek! mun cam keja sik byk gilak..rm1000-1200 ok kot...cam padah farah..diat bisnes gne...

adly said...

ok... sbb yalah nak hire org so dat bisnes ya bjalan. sbb ya lah skop keja nya tek ncarik clients n ngurus hal jualan ngan hal kuar masok barang.

ok... tolak ngurus hal kuar masok barang. keja nya carik client pasya ngurus hal jualan jak. brapa asa2 nya?

fiq heezwan said...

mm. aok depend dengan bisnes.
pake sistem basic gaji dan elaun.

macam.

basic gaji RM500.

dapat client - 10% komisyen dari sales ka.

sik dapat beri gaji over rm1000 dolok. unless untang sales kedai beribu ribu.

apple_pie said...

500 basic cam skit glak. mun 600 ok skit..n bgus juak mun berik ELAUN bdasarkan sales nya. gik pun bisnes bok mula..and rasanya keja sik susah pun nak...nangga la kejanya gne, cun sik ngan bayarannya..

Ermm.. boleh merik basic gaji RM600 and komisyen berdasarkan sales. Tapi, ada ka sik a very good saleperson yang sanggup keja mun diberik kedak ya? I don't think so.

Pendapat aku la.. to get a very good salesperson yang memena pandei market your product n make sure biz ko memena berjalan.. atleast offer ko mesti attractive. For example, basic probably dalam RM1500,.. and komisyen lain kira la. Jangan berik nya permanent lok.. soh nya keja for 3 month probation.. nanggar camne nya keja. If hiring the person brings biz for your company,.. then sik rugi laa ko merik gajinya tinggi kedak ya.

ztie said...

aok. 500 xbebaloi. cyes. skop keja ya byk. m0k2 dlm 1.5 bak kata fnf. tp mun xbani nk brk gaji tgi lok.. dlm 800 to 1000 for probation. mun keja bgs. gaji leh increment pasya d tmbh ngn komisyen mun dpt crk client, ngurus hal opis gk.. keja nya bkn ckit jdnya.. mek da sorg kwn. degree in bsnss. mun ktk m0k lah.. tebiu ktk nya lok..

adly said...

wahah... keja carik client ngn sales jak Rm1500? apa kata nya sik molah keja nya dgn bagus? nak coma aku merik gaji gia2 jak.

takut sigek jak. bila dah di berik gaji besar klak sik polah keja.

bak kata bapak aku, hire org gaji sampey RM1k keja carik client ngn sales tapi sik molah keja mala madah kelak kelak kelak. kekekeke.. siapa rugi? aku juak.

apa kata berik basic dlm RM500( keja sales/office). pasya carik clients ya ada komisyen dlm 50% dari untung yang dpt dari clients.
makin rami client byk la komisen nya.
JT.. kmk sik target org degree yang molah tok sbenanya. degree demand pasal gaji.

kmk carik orang yang semayang, rajin dan komited ngan keja yang kmk berik.

ztie said...

aok.. kmk kenal org yg semayang.. rajin.. selamak mek kenal .. rajin lah nya... komited... ktk tanyak nya mpun lah ... semayang nya nang bagus.. bagus gk dari kmk... :) ya kmk sik medow...

ktk mok laki ka mpuan

adly said...

bagus gik laki lah. mun mpuan lak lain cita. dah sorg2 lam opis. kmk jarang lam opis nektok. sbb ya la carik pekeja yg dapat running bisnes kmk tok so dat nya sik stuck n kmk maok nya anggap company tok nya yg pun tapi bergaji.

Rm500+komisyen adalah besar dari gaji kmk.

apa kualifikasi nya? mun degree sik brani mek nak amik keja. demand gaji klak. ada yang sengan SPM, STPM atau Dip ka yang ngenak ngan spesifikasi yang kmk maok?
yang penting pengalaman keja nya carik client yang penting. sales ya kmk boleh ato.

fiq heezwan said...

hehe. jangan terus padah RM500.00 sik berbaloi. lain lah bisnes ad tok besar macam bisnes bisnes lain di syarikat PGIMACE atau bolivedITsTO (bukan nama sebenar), baruk boleh beri gaji more than or equal with RM1000.00. ya pun belum tentu di syarikat syarikat ya sidak berik more than RM1000.00, walaupun keja susah mati polah sales ribu ribu. apa apa pun, ini cuma pandangan. jangan anggap ini adalah satu arahan. :D

sebab yalah ku madah tek.. mun mok urang nok memena bagus lam marketing, ngurus keja opis, making your biz maju.. then u should find someone which is memena bagus laa.. and to get a person which is really2 good.. your offer must be attractive la.

Tapi memandangkan ko cuma perlukan urang yang jenis nok middle range tok.. so aku cadang you start with offer atleast RM500.. not including commission la ehek. If below RM500.. I don't think ada yang berminat. Mun ada pun,.. a bit curious laa whether he can do the job yang dipertanggungjawabkan pada nya.