Jan 12, 2009

Dan Banjir

Salam,

Semalam hujan amat lebat dan tidak henti2. Hati rasa bingung tapi tak tahu apa yang di bingung. Rupa2 nya ada sesuatu yang bakal tiba. Banjir. Fenomena alam yang tidak pernah difikirkan di tpt aku diam akan dinaiki air. Memang tidak sehebat mana tapi mampu membuat aku terkejut. Suatu pagi yang dingin diiringi oleh hujan dan angin. Sejuk. Membuatkan aku nyenyak tidur. "Oh gik kol 6 tok..lebat da jak ujan eh..ukan2 jak", kata ati layuk ku tengah tido. Rasa nak bangun tapi maseh awal. Alu lelap seketika. Bangun kol 8 masih juak ujan lebat. Angin sejuk masuk kepala maka jadi lembap. Apabila menjadi lembap maka malas. Mata ngantuk. Sambung tdo. Bangun gik kol 10 ujan masih lebat. Di sesuatu tempat aek dah nait. Seperti yang aku padah blog b4 tok. Aek jematan memang dah nait. So aku sik bingong sebab tpt aku sik nait aek. Bila aku menaep agik blog b4 tok time ya la nya nait. Yang aku sik sedar aek dah kat jeraya luar.











Aku pun keluar kira nak nengok2 keadaan sekeliling taman. Aku tangga jiran aku dah melarang aku keluar pakey keta. So aku ekot kata nya sebab keta nya dah di jematan nun. Bayangkan dari jematan nak ke umah tok. Nang jaoh ya. Aku tangga keadaan depan umah aku aek dah nait dah. Jadi aku bersiap tuka loar, amik kamera, payong, hp. Terus kuar pegi ke kawasan ujong lorong sia. Ternyata aek memang dah tinggi. Kelihatan keta jiran aku yang stuck di sia ada juak. Aku terus pusin2 area sia sambil amik gamba. Tangga jiran aku mbak payong tengah raon2 juak nangga keadaan sekeliling. Ari pun mula ujan agik. Agak lebat tapi sekejap jak. Aku teruskan raon di area sia nak pegi ke jematan. Aek belom nait gilak. Agik paras buku lali. Area simpang masok ke lorong kmk orang memang dah nait. Sia lah tpt keta jiran aku stuck. Bjalan2 la aku ngan jiran aku tek nangga keadaan banjir sia. Nang tinggi juak dah aek. Pasang kali aek tok. Sesampe jak di jematan tangga sebuah pondok sawah padi nang tinggal atap jak gik. Bayangkan sawah padi ya kat debah nun dengan pondok yang tinggal atap jak gik. Nang tinggi aek tok. Dalam stengah jam pasya aku balit gik ke rumah.








Diat sampe depan umah aek dah kin tinggi paras lutut. Ini sudah gila. Tangga miak main aek rah depan umah. Suk jak sidak nangga banjey ya. Dalam sejarah aku bok 1st time lah banjey di area ya. Bagi orang dah lamak diam sia sidak padah dah 3 kali sidak kenak since banjey besar di Kuching 2004 dolok. So sikda keja lain lah aku kuang kuit dari umah ke jematan jak. Sampe malam lah aku kedakya jak kuang kuit. Perut lapar juak dah. Kereta aku masih di umah. Sik sempat nak ngaleh sebab sik sedar. Sikda orang saon. Lambat gilak tapi Alhamdulillah sikda pa2 terjadi ngan kereta aku sebab umah kmk orang dah polah tinggi. Awal aku nutup ekzos pake plastik takut kenak masok aek tapi nang masok pun giney2. Utk pencegahan awal bah hehehe..














So ari dah malam aek pun surut sebab baraj dah ukak. Difahamkan aek akan pasang gik kol 4 pagi tok kelak. Aek depan umah maseh lom surut. Maseh paras lutut. Camne ka? Rasa2nya nak pegi ke jematan nun agik aku pastok nangga kereta. Tadik pun dah ada penyamun nak nangga kereta sia. Caka penyamun ya. Susah2 orang sitok sempat juak nak amik kesempatan kau ya. Mudahan kau eksiden masok parit kakya. Ok..ada apa2 kelak aku update agik pasal bajir di kawasan aku tok. Aek lom turun gik. Bejaga aku malam tok takut2 aek pasang kelak bis cita. Ujan juak luar ya bah. Aku turun simpati dengan tempat yang lebih teruk dari tpt aku tok mcm di Malihah, Bau, Bt. Kitang, Lidah Tanah, Perumahan, Bt. Kawa dan mana2 tempat nak kawasan hitam banjir ya diharap banyak bersabar dengan ujian Allah di awal taun tok.

Baruk tadik perlawanan antara Manchester United vs Chelsea. Apakah prediction aku b4 tok benar2 kenak atau sik?

Yes..memang benar2 kenak tapi 2 - 1 salah... sebenarnya 2 + 1 = Man U 3 - 0 Chelsea.



Look who's flying...

Look who's frustrated...
GREAT GAME!!!

Orite..itu saja..

5 Responses to “Dan Banjir”

aOne said...

wooo.. itam jak aek.. ekeke... nasib bait la ujan dah benti.. masih nait ka aek kat area tak org ya??? keta ya bhya.. tauk jak la pencuri time tok.. org gago sal banjir.. nya gago sal player lam keta.. palak tut.. mok d rendam lam sg swk pencuri gia.. ahaha

wow.. terok juak chelsea musim tok.. ahaha.. xpa.. gasak cdak la sia.. mls gk ku nk gago.. ekeke

pc ku dh ok dh.. ternyata masalahnya hanyalah pada psu.. ekeke

Yobihh nasib bait la umah mekurg sik kenak banjir ehek. Pi ku suka nangga gamba dak asuk tang tauk2 jak nya nak posing depan camera ko hoh ekekeke.
Ermm.. apapa pun, brani ko bejalan rah aek kedak ya. Ada jak boyak meronda rah ranto kitakurg sia ekekeke..

adly said...

aone - hanya psu ah..kekekeke..apa mcm itu..

siput - aok..nasib ktk org sia sik nait aek. mun ndak lelah ku nyelamat owner kelisa kekekeke... brani lah.. sikda boyak p ada ikan sultan besar2 woooo...ular da sikok 2 camya..

Handy Crafts said...

sabare ad...dugaaan ya.
dah gik main aek juruk ya. time banjey tok, byk penyakit leh atang..bait2 lah hoh. jaga kebersihan okey. boh main ngan asuk basahh..eeeeyy.

f.loren said...

eeeeee ada ularrr kahhhhhhhhhhhh ngutikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.