Jan 13, 2009

Akhirnya Sudah

Salam,

Marek menyaksikan acara aek surut di sungey kawasan umah aku tok berlangsung dengan jayanya. Aku rasa syukur sebab aek pasang sik seterok ari pertama banjir. Aek mula turun dan surut mengikut aliran aek pasang laut. Memang agak berwaspada juakla sebab campo juak ngan ari ujan nak. Nasib ari ujan skejap2 ajak sebab angin kuat. So aku rasa aek sikkan nait gik sebab ari sik ujan. Mun ujan lebat sik brenti gik ready jak aek nak nait gik. Bis la..





Marek pagi awal aku dah turun ke jematan nak nangga keadaan sekeliling sebab sik tido. Sikda pa2 juak polah di umah. So awal pagi dah aku pegi ke jematan sia nangga keadaan. Aek memang gik pasang dan tinggi sebab sik sempat turun malam ria. Sampe jak aku di jematan sempat juak orang masang dak jaring, pukat pa suma. Carik rezeki time camtok memang murah. Ternyata memang murah juak rezeki sidak carik ikan marek. Nang besar2 jak oleh. Ikan sultan, puyu, toman, kelik. Suma besar2 jak dapat. Ada dalam sekilo lebih camya.



Aek pun mula surut dan ari pun panas. Masa untuk aku balit umah dan berehat. Aku tdo sekejap k amik balit tenaga takut2 kelak banjey gik. Lekak ya aku bangun tangga ari panas. Peluang aku k ngaleh keta jaoh kit. So aku pun aleh keta pake lorong motosikal sebab lorong blakang umah aku masih banjey. Sikpat lalu. Suma dah setel so relax di umah. Sempat juak g kedey tangga keadaan. Suma bjalan lancar. Sidak polah keja. Nektok tengah ngecat. Ari pun dah petang dan dijangka akan nait gik aek. So ready jak lah..

Malam tadik sikda pa2 kejadian lah. Aek nait juak sampe jeraya depan umah aku. So far sikda pa2. Cuma aek pasang dengan aek ujan yang belom abis 'tus' ari marek menyebabkan nait agik. Just tunggu nya surut jak gik. Pagi tadik aek nait tapi sik banjey. Alhamdulillah. Mudahan sikda pa2 gik pastok lah..

3 Responses to “Akhirnya Sudah”

Mun tangada aek nait dalam gik sampei 3-4 kaki gia.. alu dapat jadi swiming pul rah beranda umah kitakurg ya ad hoh ekeke.. kejut nangga dak aone dak amin bekubang ndah sia ekekeke..

aOne said...

ahhahaa.. cako.. aku juak knk.. ekeke.. ari marek dh puas dh pegi melawat mangsa banjir tok.. eekeke

edzura said...

ad tang ada jiwang pahal tok ad? kekekekeke...muka ad sik pande senyum bergambar eh