Jun 8, 2010

Bila Aku Jadi Laki

Salam,

Aku memang lelaki. Tapi apa yang aku maksudkan "Bila aku jadi laki" ya ialah bila aku jadi laki org. Maksudnya aku dah bebini lah. Dah ada isteri. Dah ada penyeri idup...yer. Bila org mpuan tanyak aku "bah mun mok layanan istimewa kawen lok, bla bla bla kawen lok..." dan sbgnya gik la. Tapi bila aku tanyak soalan ya dgn kaum mpuan sidak asa mcm kelu lidah nak berbicara. Aku salu pakey ayat "yalah ktk.. ria kmk offer jadi laki sik maok..di tolak. mun ndak ada juak k tolong." Lebih kurang gia la. Si mpuan terus tersipu malu dan berik seribu jawapan yang sebenarnya sikda jawapan yang tepat. Ok back to topik aku mlm tok. Bila aku jadi laki orang atau bila aku jadi suami orang. Rami orang padah bila kau jadi laki orang atau dah bkahwin tanggungjawab nak d pikul kau nang besar, berat dan sbgnya. Biasalah, manusia memikirkan masalah sahaja. Sedangkan akhlak Islam sendiri bukan hanya memikirkan masalah tapi sebenar2nya memikirkan bagaimana nak menyelesaikan masalah.

Masalah mmg sikkan putus. Oleh kerana masalah sikkan putus sbb yalah akhlak kita disarankan utk menyelesaikan masalah. Ada masalah bertahajjudlah dgn Allah. Dia sang pencipta. Kita sujud dgn-Nya. Kita doa dan luahkan masalah kita dgn-Nya. Apa yang sesetengah manusia polah ialah meluahkan antara satu sama lain. Mcm bluetooth bah. Masalah transfer ke orang lain. Kira ya luahan lah tek. Utk memahami lebih gik kira tek hati ke hati lah. Asanya mmg 50 50 juak nak nyelesey masalah ya. Lom tentu gik solve. Tapi bila kita meluahkan perasaan kita ngn Allah, hati kita akan tenang. Ingatlah bahawa hati kita tenang walaupun ada masalah retinya Allah mendengar rintihan kita, dengar masalah kita, dengar luahan hati kita. InsyaAllah.

Bila aku jadi laki orang aku maok bini ku taat ngn aku. Bukan suroh dgr apa padah aku cuma aku nyuroh nya taat jak. Aku sik memaksa. Aku sik biasa memaksa. Bila aku paksa jadi lain klak. Aku nak nyuroh bini ku jadi seorang bini solehah, ibu mithali jika dikurniakan cahaya mata. Rata2 mpuan yang aku tanyak "mok sik ktk bila kmk nyuroh bla bla bla..." "Eh mestilah kmk, ktk kan jadi laki kmk klak, sikkan kmk nak nolak nak.. ne boleh." Ohh.. ya ka? Ada experience dgn kata2 ya tp sebenarnya hanya kata semata2 ka? Aku rasa sikda yang mustahil dlm dunia tok. Aku harap2 bakal bini ku klak sik kdak ya. Harap2 nya kotakan kata2nya. Sik banyak ku mintak. Taat n setia jak. Tp jgn lebih dpd Allah.

The best part is bila waktu Qiam. Aih jaoh ku mengelamun eh. Dah nak bbini ka Ad? Lom eh.. mejin jak bah. Ok part qiam ya aku rasa mmg ku mbak skali bini ku klak. Biar sama2 bdoa. Biar sama2 tahajjud, sama2 bertasbih, sama2 berhajat. Allah... jaoh gilak ka mejin ku tok? Aku rasa cukup lah ngan tok jak. Klak panjang ilak alu melawan pro 5 kali. Susah juak.

Btw, skin blog ku knak remove dah. Ya upa telanjang jak. Kali tok nak ngkah skin baru.

Sekian.

4 Responses to “Bila Aku Jadi Laki”

Queen Bunga said...

sik tauk kenak kamek tergisin maca entry tok. maybe mek mejin bakal laki kali..heheheh.

Khadijah said...

wish u all the best bro!

adly said...

katie: boh tgisin2 ktk sia.. da lak..

dek: makseh..

[zai][han] said...

wahh.. ad lokk..
jauh perjalanan ktk yaa..
klak kita tgk sama2 ah.. InsyaALLAH..
Pemilik cinta ktk setelah ALLAH ng Rasul ah...