Mar 14, 2010

Kawan Baru

Salam,

Maka malam tok berlalu camya jak...

Sebelum ya aku nak cita hal malang aku pada pagi tadik. Nang malang eh. Kerugian yang amat besar aku pagi tadik. Adoi.. apa ka nasib ku pagi tadik. Set alam kol 2.15 tp bgn kol 6.15. Niat suci aku dibatalkan oleh Allah yang melajakkan aku tdo dpd bgn utk berqiamullail d masjid. Aku tauk ada hikmah disebaliknya. Jadi aku pun bgn pagi ya.

Pagi berlalu camya jak. Aku dok umah jak ritok. Sikda molah pa2. Ada perkara yang penting berlaku. Sikpat nak padah, ya dah kira ngumpat dah. Rugi amal ku polah sehari2 mun ada ngumpat ya tolak mantak2 oleh Allah. Dah juak sik diterimak, pasya amal ya tek knak campak ke muka aku gik blt mcm kain burok. Subhanallah.

Sik maok lah ngumpat2 tok. Sik bagus ngumpat. Boleh mendatangkan fitnah gik. Dah fitnah ya lain hal gik. Dahla. Jgn molah byk ilak hal. Roh kita tok sbenarnya suci, bersih. Allah ciptakan jasad utk roh kita yg suci supaya kita jadi insan yang beriman. Umpama kita berik pinjam keta ngn org, bila kita dah berik pinjam dah tiba satu masanya tek kita mintak blt tp bila kita dah dpt keta ya tek, Subhanallah.. pecah sia pecah sitok. Nak sik anco ati kita tek diat keta kita gia. Mcm ya juak Allah tek. Kita sbg jasad hendaklah menjaga kerohanian kita. Sucikanlah rohani kita sebersih2nya b4 roh kita dipulang blt ngn Allah. InsyaAllah.

Ya aku nak share jak pasal ceramah ilmu masa Maghrib-Isya tadik. Panjang ceramah ustaz ya tadik. Lupak dah nama. Nak ingat nama bapak nya jak Hj Jol. Nya pensyarah di UIA. Jarang blt Kch. Setaun sekali jak polah ceramah d Masjid at-Taqwa ya. Lekak Isya aku terus kuar dr pintu masjid dan ngagak org tua nama Hj Jol yg b4 tok tek aku cita nya salu muji aku ya. Diat past post ku ria. Nya berik aku jubah sigek sbb jubah ya sik ngam ngan nya. Besar ilak nya padah. So nya tunggu aku diluar pasya aku pun bdiri jak d luar ya dan bsalam ngn jemaah2. Kaki ku tang berat jak nak blt umah dolok. Sik tauk ku apa ku tunggu ku sia. Tiba2 datang sorang bilal muda nak salu bang rah masjid ya ngagak aku. Aku tegor nya. Mbak kakar. Aku ingat nya orang mlaya duhal org Indon. Haih.. bunyi kakar mlaya. Nasib ku sik medo. Nya pande kakar arab. Mok ku blajar arab ngan nya klak. Jadi kmk 2 pun berta'aruf lah. Tyk nama dan sbgnya. Namanya Hanafi. Nya salu bang di masjid ya bunyi ala2 Masjidil Haram. MasyaAllah.

Pasya nya ajak aku lepak2 kejap tpt diam nya. Aku pegi la tpt diam nya blakang masjid ya. Lepak kejap kmk 3. Nya ada sorg gik org gaji umah sorang hamba Allah. Nya salu lepak ngn si Hanafi tok tek. Quite nice guy. Memang pun mun ndak sikda sidak masjid mileh nya jadi bilal di masjid ya nak. Tp yalah nya pande kakar arab so aku akan belajar dari nya klak. InsyaAllah.

So aku dah dpt 2 org kawan ritok. Alhamdulillah. Sik rugi kita berta'aruf.

Sesungguhnya Allahu Subhanahu Wa Ta'ala menghendaki manusia agar berta'aruf (berkenal-kenalan) di antara satu sama lain untuk melengkapkan konsep kemasyarakatan dalam bentuk yang lebih berfaedah dan bermakna, iaitu konsep faham memahami, tolong menolong, ziarah menziarahi yang akan membangkitkan suasana harmonis di dalam kelompok masyarakat.

Firman Allah Taala yang bermaksud:

"Wahai manusia, sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami jadikan kamu pelbagai bangsa dan puak supaya kamu berkenal-kenalan. Sesungguhnya, yang lebih mulia antara kamu di sisi Allah ialah yang lebih taqwanya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui."

(Surah Al Hujrat : 13)


Sekian.

No response to “Kawan Baru”