Feb 4, 2010

Sik Sehari Jak

Salam,

Setelah apa yang aku lalui dalam dunia bisnes selamak setaun lebih scr professional, aku merasakan bahawa aku akan berusaha lebih lagi demi mencapai cita2 tersebut berdasarkan prinsip2 yg berikut.(ceh asa rukun negara.. kekekekeke)

Dalam dunia aku berbisnes nektok aku temu rami org. Rami org yg ku temu tapi nak ku temu tok adalah seseorang bapak org. Bapak kpd kwn aku yg kmk 2 setuju join venture secara lisan. Mungkin akan ketemu hasilnya jika hasilnya ditemui kelak. InsyaAllah. Aku akan teruskan solat sunat istikharah 2 rakaat kerana Allah Ta'ala utk memberi petunjuk bahawa dialah org yg aku akan mencari rezeki bersama. Mudahan juak.

Dalam dunia bisnes atau dunia biasa kita sik lari dari kesusahan. Mungkin kesusahan dari segi duit, hidup dan sbgnya lah. Tapi pesanan aku sigek jak mungkin ada beberapa igek, mun ada kawan yg dlm kesusahan jgn sik tolong. Mun sikpat tolong dlm segi duit, mun nya perlukan duit, sikpa. Berik advice or rekomen org ngn nya yg dpt tolongnya. Mun nya kelaparan apa salah kita sponsor mkn. Sponsor kawan makan ya salah satu pahala yg mungkin Allah akan balas jasa dgn berik rezeki dgn kita blt sbb ya salah satu cara nak dptkan rezeki dpd Allah. Kita idup di dunia sik lamak tapi kita idup di dunia bukan sehari(jika panjang umur). Masa tok kita senang. Di blakang ari klak kita sik tauk susah ka sik. Masa tok kita enjoy tp blakang ari klak bila tiba zaman kegelapan ya, masa ya bok kita sedar bahawa sakit nak idup n nak mintak tolong org. Mun sik penah rasa zaman kegelapan di dunia bersedialah di alam lain kelak.

Jadi bantulah org yg memerlukan. Dpt banyak pahala di dunia k bekal di akhirat kelak. Aku bukan nak nganok sapa2 tapi aku nasihat sesama Islam. Bukan nak madah aku bait. Aku nak bantu sesama Islam kita so that dudi ari klak kita sama2 sakses sakses sakses. Jgn lupak hasil titik peluh kita keja ya bukan semua duit kita. Fahamilah bahawa duit kita sik totally halal waima kita claim kita carik keja n keja yg halal. So camne nak bersihkan duit kita? Selalukan bersedekah, mbak duit ya pegi zakat dan zakatlah harta kita. Selebihnya ya tpulang ngan kita. Cara ya yg membersihkan gaji kita supaya dijamin halal. InsyaAllah.

Sekian.

3 Responses to “Sik Sehari Jak”

Very good advice. Ko banyak dah brubah nektok..Masyaallah. Insyaallah semoga biz ko berkat n berjaya. Ku sik saba nak balit kch tok.. I miss Qiamulail..

mr_abs said...

cool gila entri tok pok. menar eh, org tua salu pesan, jgn berkira dgn org. insya Allah, nang akan dibukak pintu rezeki untuk kita.

adly said...

siput : Alhamdulillah tempias ramadhan suma tok. InsyaAllah ada rezeki lebih klak ngabas2 ko sia. kekeke
mr abs : sejok bang? aok menar kata org tua dolok. tp bbait sik suma bagus.