Feb 5, 2010

Lucu Tapi Serius

Salam,

Baru2 tok aku agak terkejut juak dengan hasil usaha aku ber'duet' ngan bpk kwn aku iaitu pakcik mansor atau che soho. Marek nya berik aku LPO dari Fakulti Kejuruteraan Unimas yang di quote nya lebih kurang 2 minggu lepas atau lebih. Maka LPO ya tek dah dibagik nya 2. Aku handle half nya gik half la. Maka untong diberik sama rata. Aku rasa bersyukur sangat2 dan aku sikkan lupak nektok mun aku terimak jak apa2 rezeki aku akan sujud syukur tp biar kenak ngan tempat. Alhamdulillah. Berkat doa sik putus2. Mudahan aku teruskan camya.

Tadik masa lekak maghrib mcm biasa ada ceramah di masjid mcm biasa ceramah sampe sebelum masok waktu isya'. Oleh kerana Ustaz yang handle ceramah ya tek kurang sihat maka Ustaz Hashim Man amik aleh. Tajuk yang dibentangkan oleh UHM berkenaan Sunnah Nabi S.A.W. Memang best. Tapi dalam masa yang sama aku dudok dgn seorang pakcik yang aku cita dolok yang tyk aku pasal muka aku ya 'childish'. Aku dudok ngan nya. Sambil2 dgr UHM ceramah kmk 2 kakar ikit2. Tyk pasal keja, life n so on la. Until nya tyk aku,

Hj Jol : Kmk nak tyk, sori ah.. awal mek padah sori tok.. ktk ada 'darah' melano ka?
Aku : Eh.. hehe camne ktk tauk?
Hj Jol : Yalah kmk diat muka ktk ya kmk nang dah tauk ktk tok mix.
Aku : Hehehe.. aok.
Hj Jol : Pakcik mun diat muka ktk eh.. ktk tok bagus jadi imam. Diat ktk UHM ya. Ktk ada bakat jadi imam. Dengan muka ktk camtok, muka org sabar, syukur, diam jak upa ktk tapi bila org senyum ktk pun senyum juak. Pakcik suka diat org mcm ya.
Aku : Err...hehehe.. (boh puji gia ilak tapi aku sik anggap ya satu pujian sebab aku sik sense pun nya muji aku jadi aku sik perasan).

Pasya kmk 2 diam. Dengar UHM ceramah. Isu yang di ceramah UHM ialah hal Sunnah Nabi S.A.W. UHM madah bila pakey serban biar kita ekot sunnah, jgn diat UHM pakey serban alu nak ekot juak UHM pakey serban. Klak esok2 ktk org dtg masjid d tyk knak pakey serban? sebab UHM pakey serban kekekeke.. Pasya nya madah mun dah dtg aji ya pakey la pakaian yg nunjok kita dah pegi aji. Pakey la jubah, serban, mun dapat simpan la janggut ya. Mun sikpat panjang pun trim kan janggut, ya pun dah kira ekot sunnah dah. Aku senyum jak dgr UHM ceramah dan aku dpt merasakan rami jemaah terasa gila dgn statement UHM ya. Nang pedas. Ya baruk ceramah nak..hahaha. Panjang gik la ceramah oleh UHM pasal Sunnah Nabi S.A.W.

Mena juak pa d padah UHM. Bila nektok kita ekot sunnah org lain dah diat mcm org plek. Alu pk mcm2. Kita cuma nak tegakkan sunnah. Nektok pakey baju dah sik cukup kain org dah padah biasa. Sik lalek. Tapi bila ekot pakaian Rasulullah bila didiat alu d padah org plek. Akan sampe suatu ari diakhir zaman ini org sik pande semayang, diat org semayang pun di tyk apa d polah kau. Subhanallah. Ya Allah aku sik maok idup di zaman mcm ya. Jaohkan aku dari terkenak nak kdak ya.

"Pada akhir zaman tok mun kita tegakkan Sunnah Nabi S.A.W akan diberik ganjaran pahala syahid 100 kali ganda" kata UHM. Yalah kawan2 ku, ketahuilah bahawa kita sik idup lamak tp kita sik idup sehari melainkan Allah amik blt nyawa kita. Kita sik tauk bila. Akhirat kekal abadi. Segala amal di dunia akan dimbak ke akhirat. InsyaAllah.

p/s: sori mun lamak2 tok entry ku nang religous gilak. Aku sik religous gilak tapi im just being a MUSLIM.

Sekian.

7 Responses to “Lucu Tapi Serius”

mr_abs said...

nice one pok.

tapi nak, aku kadang-kadang kurang berkenan lah dgn org kita, selalunya org tua lah.

aku cita dikitlah, aku ada member, kt bintulu. bleh tahan religious lah. then one day, kwnnya yg 'rusak', maok ngekotnya pegi suro. namalah urang belom reti bah, ngekot semayang pun sik brapa pandei, pakaian ya gik sebarang jak rupa, tang ruggert gila rupa gi semayang. rock gilak.

part yang sik best, org tua kat suro ya boleh gik sound laki ya, "pa polah kau sitok?", "siboh pegi suro mun kedak ya", something like that.

bayang jak, orang mok kembali ke pangkal jalan dipolah macam ya. jgn lah tegal nya ruggert mcm ya terus alu dianok macam ya. orang kita selalu defined orang based on apa yg didiat di mata. sik tegal rupanya mcm ya terusnya jaik.

sikkan maok semayang, mesti berbaju melayu, berkopiah, berkain pelikat. so, part ya nang narrow-minded gilaklah orang kita. kesian bah, alu kecik ati urang laki ya. alu sik maok agiknya ngekot kawanku pegi ke suro ya. part ya lah aku kesian gilak.

f.loren said...

mun ada button like. nang di like kamek post tok. yeah. ehhehe.

yalah ad oh. nyawa bila2 di tarit. mek sik madah mek bait. terlalu rendah lah iman kamek tok. nang ktk kin alem2 jak llamak tok. tp seh juak pat guro2 oh ad. sekpa. semua manusia berubah. berubah kearah kebaekkan apa lah salah oh.

doa doa ktk nemu pa di carik ktk nektok ah ad. sayang kitak ad! as a fren lahhh yeah.( mun ad sik ada gerek tek boleh juak lebeh2. nak?? hahahah)

anyway ad. semoga kin murah jereki kitak.

adly said...

mr abs : yala. org baruk jak nak nuju kearah ya. tp sigek jak. org tua tek madah mcm ya nguji iman nya samada nya benar2 nak berubah atau sekadar tbukak ati sebab diat kwn salu g masjid atau suro bukan kerana Allah.

yalah.. ada firman Allah yang madah lebih krg bmaksud "brg sapa beriman kpd Allah atau bertaubat ya setiap dpd mereka akan diuji." lebih krg mcm ya la firman ya tek. bagi org yg pegi masjid/suro ya tek aku anggap nya di uji bila ditegor gia. nak tunjok nya tek setia ka sik nak g masjid/suro agik.

farah : kmk berubah krn Allah n dirik kmk. tok cara kmk nak meluahkan perasaan kmk n kongsi bersama ktk org semua. erti kata lain berdakwah cara virtual.

kmk nak bguro sikda masalah eh. hehehe.. kita maseh kwn. sikda kmk tok berubah alu sikpat nak diguro. makin boleh diguro gik ada. gerek ka? InsyaAllah. klak madah gik. kekekeke

Quote: Kitak ada darah melano ka?
- Ekekekeke..lak ku ncarik pakcik ya lak ah ehehehe..

Bukan nak takbur or apa la.. tapi UHM nang bes merik ceramah. Aku suka nenga ceramahnya becoz tiap statement nak disampaikannya pasti dapat mukak hati ku skit skali.

Nektok dah kin rami urang suka makei baju sik cukup kain. Ya tandanya nak ahey zaman la ya. Kita tok ada 2 jenis kiamat.. Kiamat Sugra (Kiamat kecil) n kiamat Qubra (Kiamat besar). Banyak dah tanda2 Kiamat kecil nektok. Kiamat Sugra..2012? Allahualam. Sama2 kita kuatkan agik amalan kita insyaallah..

mr_abs said...

yalah pok, tapi based apa yng kwn aku cita, bunyinya nganok bah. i dont think kita as a human being boleh nak nguji iman orang, ya NYA yang tentukan. bagi aku, sik betollah, we chase away orang yang baruk nak balit ke pangkal jalan.

kiranya, walaupun awal2, sik gilak ikhlas nak pegi suro, tapi tegal kwn embak, alu turun juak pegi ke suro. who knows, hidayah turun tegal atinya terbukak maok pegi ke suro bah nak. still, aku rasa sik betollah tindakan orang tua ya, define urang dari luaran. byk gilak dah ditemu, rupa cam gia, tapi perangei, lain rupa.

anyway, keep up posting camtok bro. pakey ngingat kita semua.

aOne said...

nice one puk.. ehehe

mr_abs: ya cara Allah nguji kta.. sama ada dgn perantaraan melalui manusia ataupun ada kejadian2 lain yg d tunjuk dpn mata.. Alhamdulillah kwn mok bertaubat.. mun knk anok ya mbak la sabar kerana sabar itu separuh dari iman.. mungkin cara org tua ya salah.. tp arap2 kwn ya tek x kecik ati alu ilang mood nak bertobat..