Jan 3, 2010

Dabus Rohani

Salam,

Pertama kali aku nak ucapkan selamat tahun baru. Post entry pertama utk taun 2010. Selang beberapa hari aku ada menceritakan tentang lelaki misteri yang aku jumpa. Lelaki itu memang misteri. Aku cuba utk melarikan diri dpd dia. Insya'Allah. Ya Allah berikan aku petunjuk siapakah dia. Adakah niat dia bagus atau memperdaya semata2. Amin.

Dan selang beberapa hari hati terubat utk melihat seorang ustaz yang aku amat kagumi selamak tok iaitu Ustaz Hashim Man. Dia seorang ustaz yang best :8) eheh. Ustaz pergi bcuti dekat2 nak sebulan. Maka Masjid At-Taqwa pun sikda suara yang lunak mengalunkan ayat-ayat suci al-Quran semasa solat berjemaah. Pada malam 31hb lepas lekak aku amik wudhuk rah tpt wudhuk masjid ya aku terus keluar. Maka dengan ati tkejut aku bertemu ustaz Hashim tengah kakar2 ngan org. Wah.. Subhanallah. At last aku btemu dan sempat kakar ngan ustaz buat kali pertama. Lekak Isya' ustaz ada menerangkan tentang solat gerhana bulan. Sidak akan molah solat ya malam ya disertakan solat sunat tasbih.

Aku sik melepaskan peluang keemasan ya. Yalah. Dpd aku sikda polah pa2 d umah masa nu yer bagus aku beribadah. Ada juak akaun di masa akhirat klak. Ada juak pakey ku mbak masa alam barzakh klak. Hmm.. ok. Masa solat sunat ya diadakan pada waktu tgh malam. Berbeza sikit dengan waktu Qiamullail yang selalu dipolah. Jemaah yang hadir alhamdulillah. Ada juak dpd sikda. Aku rasa sidak sik tauk. Org yang salu dengan aku Qiamullail pun sikda. Aku rasa nya sik tauk. Dah waktu subuh bok nya rasa kesal sikit sebab sik dpt join. Nya madah nya dok umah jak sikda polah pa2. Mun nya tauk maok nya join. Ok berbalik kepada solat itu, aku menjempat Aone sekali. Kedong nya cuti esok. Jadi aku pun mbak nya semadi nya lom penah solat sunat tasbih. Nya pun setuju jadi kmk 2 la pegi mlm ya. Masa solat sunat gerhana bulan ya selesai maka Ustaz Hashim pun berik la khutbah sikit.

Tok la Ustaz Hashim Man tengah berik khutbah mengenai gerhana bulan dan kematian.

Ok setakat tok jak la entry awal taun tok. Insya'Allah kita btemu gik klak.

Sebelum berundur dirik aku ingin kongsi sebuah lagu lamak yang didendangkan oleh kumpulan kopratasa.

Baju putih, selendang putih,
Mari dibawa pergi sembahyang.

Allah kasih, Muhammad kasih,
Rasulullah terlalu sayang.

Ertikan kehidupan ini,
Ucapkan syukur kepada-Nya,
Rabbul ‘Izzati Tuhan sesungguhnya,
Pasrah dan redha akar insani.

Waktu hidup di dunia,
Janganlah leka terpesona,
Oleh jaring segala kepalsuan.

Dengan wajah keindahan,
Tabir halus yang mengasyikkan,
Terkapar hayat sampai ke akhirnya

Kopratasa - Dabus Rohani

Sekian.

No response to “Dabus Rohani”