Jan 27, 2010

Salam Takziah

Salam,

Minggu lepas kmk orang d Masjid At-Taqwa ada polah solat hajat bagi meringankan beban adik Nur _ _ _ _(sik tauk nama blakang) so di tunggah Nur saja. Dia dalam keadaan tenat setelah tercekik daging yg d makannya pada waktu lunch. Adik Nur berusia 12 taun(darjah 6) dikatakan sedang makan daging serta menonton tv d rumahnya setelah balik dari sekolah. Ustaz Hashim yang menjadi imam pada malam itu membaca doa dan merayu supaya adik Nur selamat setidak2nya ringankan atau dipermudahkan saat sakratul maut. Lekak mlm ria sikda gik berita pasal adik Nur. Malam seterusnya aku teringat apa khabar ndak ka adik Nur. Mudahan sihat. Pasya tengah ari marek aku dah mula sikda nak pk blt hal ya tiba2 aku kat beranda luar masjid aku dengan seorang pakcik tanyak ngan Ustaz Hashim dan mereka terus berdialog.

Pakcik : Mcm ne dgn budak yg kita, yg malam tu? (nya kakar mlaya ingat U.H.M sik pande kakar S'wak).
U.H.M : Aaaaa?
Pakcik : Yang kita smayang hajat malam tu..
U.H.M : Oh.. mlm kita smayang hajat ya nya ninggal. lbeh kurang kol 1 pagi cmya nya ninggal.
Pakcik : Innalillahiwainna'ilaihirajiun. Mcm ne kes adik ya bah? Orang cne nya?
U.H.M : Nya tertelan dagin masa nya nak mkn ya. Nya amik ikit jak alu nya pegi dpn tv. Masa ya nya tertelan dagin ya alu sendat rah geruk, alu nya coba nak amik blt makin masok la dagin ya, masok rah ruang nafas dlm geruk tuk. Bukan rah rongga nak masok perut. Ada rah tepi tuk. (sambil nya tunjok geruk nya). Terus biru mukanya. Alu di antar sidak g hospital Normah. (mudahan dak geng2 normah tauk cita tok lah)

U.H.M yang seperti biasa berserban dan mengenakan jubah putihnya menerangkan keadaan Allahyarhamah Adik Nur ya tek dengan penuh serius mukanya sambil nyetat enjen keta avanza nya.

Pakcik : Subhanallah!
U.H.M : Yalah. Orang ya diam d tmn surabaya. Umo bapaknya sama umo kmk. Lebeh kurang 45 taun gia. Yalah anak nya nak paling disayangnya(dengan nada yang sedih).

Lebih kurang gia la cita sidak yang aku modipaet sikit.

Lekak ya aku terus beredar dari menyaksikan dan mendengar aksi dan perbualan mereka. Aku rasa sedih dan terharu apabila mendengar cerita U.H.M. Yalah nak kecik2 gik dah temu ajal. Arum bulak lom akil baligh gik. Mun aku pun sedih mun anak aku d timpak kejadian gia. Mudahan anak aku klak dipanjangkan umur. Amin. Aku pasya terus setat keta dan terus pegi keja. al-Fatihah buat adik Nur.

Sekian.

2 Responses to “Salam Takziah”

mr_abs said...

pok, kesian naa jakk...tedah eh aku baca. sian eh.....kesian bpknya...tedah2...

al fatehah. harap rohnya tenang. kecik2 dah ninggal, sekpa, makbol doa-nya di sinun kelak untuk org tuanya kelak

adly said...

yalah puk. sdeh juak dgr.

harap2 berbahagialah nya d cnun. insyaAllah.