Jan 20, 2010

Zikir Munajat

Salam,

Aku ada banyak nak d cerita. Tapi sikpat suma lah nak d cita aku. Minggu lepas telah berlakunya fenomena kekuasaan Allah iaitu gerhana matahari. Awal taun tok tek berlaku gerhana bulan pada hari Jumaat dan gerhana minggu lepas berlaku ari Jumaat juak. Maka setiap masjid akan molah solat sunat gerhana. Aku sik melepaskan peluang utk solat sunat tok kerana banyak syafaat yang aku dapat disamping menyempurnakan Sunnah Rasulullah S.A.W. Nabi S.A.W molah solat sunat gerhana lebih kurang satu jam dengan surah2 yang panjang diikuti dengan khutbah. Aku ngajak Aone utk join aku memandangkan kmk 2 dah semayang Jumaat sama2 dan nya pun sik keja juak. Aku memilih utk sembahyang di Masjid At-Taqwa Kpg Pinang Jawa atau Kpg Gita. Lekak ya aku dikejutkan dengan sms dari encik manok atau Isz yg tanyak aku d cne. Aku padah aku dah d masjid gita, terus nya interested dan aku terus tarit nya semayang sama2. Lekak ya mcm biasa Ustaz Hashim sbg imam dan nya madah akan molah selama lebih kurang setengah jam memandangkan waktu gerhana matahari ya berlaku pada waktu petang iaitu dekat nak masok waktu Asar.

Beberapa surah pilihan yang dibaca oleh Ustaz Hashim ketika solat tersebut antaranya Surah Yasin, Surah Ar-Rahman dan beberapa surah lain lagi. Solat sunat gerhana dilakukan sebanyak 2 rakaat, 4 ruku' dan 4 sujud spt biasa. Lekak abis suma ya kmk 3 terus g kdey kopi sbelah masjid. Geruk aku tiba2 haus. Terus mek orang negok aek d sia. Lekak ya bersurei la kmk 3. Tapi blom blt gik ya. Kmk 2 Aone gik tinggal. Sikmok blt dolok. Terus kmk 2 g nyelepat tpt lain semadi ari dah nak Maghrib. Kmk 2 pegi India Street carik kain. Aku temu kain sal wana gelap kedak2 wana itam tapi nang wana itam cuma nya campo ngn wana purple jak. Still ok n kedak wana itam n nang pun nya wana itam. Abis sia kmk 2 g Masjid Bahagian terus Maghrib d sia. Lekak ya kmk 2 plan nak g Masjid Perumahan tapi sik jadi. Pusin gik kmk 2 g Masjid Gita sebab Bg Julai yang aku padah post yang lepas ya ada madah nak jumpa. Abis Isya' terus kmk 2 jumpa Bg Julai n amik nya sbb lesen nya dah ninggal seminggu lepas. Kmk 3 g ke Lot 1 rah area Masjid Bahagian n isik perut. Ujan malam ya nang lebat. Diikuti dengan enjen Bg Julai. Tapi mek orang sik cita kosong. Mcm biasa Bg Julai seorang pendakwah lalu d citanya mcm2 hal Sunnah wal Jama'ah. Malam berlalu begitu saja. Sekian.

Entah kenak aku rasa rindu nak Qiamullail tok ka. Ujong minggu tok ada Qiamullail dan aku akan melepaskan kerinduan suma ya kpd Allah. Aku rasa eran dolok masa zaman jahilliah aku tok bila aku molah benda tok sikda rasa pa2. Tapi bila bulan posa ya tek aku start molah terus melekat. Bukan tegal Qiamullail tapi aku berjaya mendekatkan diri kpd Allah. Aku rindu nak bertasbih sedangkan aku tengah bertasbih. Aku rindu nak berzikir sedangkan aku tengah berzikir. Aku rindu nak bertahmid sedangkan aku sedang bertahmid serta wirid. MashaAllah besarnya kuasaMu ya Allah. Tok lah dinamakan 'Tempias Ramadhan'. Mun nak mulakan sesuatu yang baik ya bagus dipercepatkan dengan hati yang Ikhlas. Paling bagus dalam bulan puasa sebab bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Mudahan aku berterusan mcm tok sehingga aku menemui ajal. AMIN.

Hasbi Robbi Jallallah

Mafi Qalbi Ghairullah

Nur Muhammad Sallallah

Lailahaillallah

Tubna Ya Allah....Tubna Ya Allahu Ya Allah

Waroja'na Ya Allah.. Waroja'na Ya Allahu Ya Allah

Wanadimna Ya Allah. Wanadimna Ya Allahu Ya Allah

Sekian.

One response to “Zikir Munajat”

noname said...

alhamdulillah...