Dec 13, 2009

Pertama kali

Salam,

Marek aku bermimpi yang aku mencarik jubah berwarna puteh. Yang dah ada hanya wana kelabu kecerahan. Sik putih sik kelabu. Sedang2. Jadi dalam mimpi ya tek aku pakey keta aku lalu d komplek sia. Aku ada diat ada ekspo atau karnival jualan barangan atau peniaga2 Islam. Jadi aku rasa2 sia ada jual baju dan jubah dan kelengkapan untuk sembahyang.

Dalam mimpi aku tek aku pakey keta sampe jak di perkarangan kompleks ya tek aku terus lock keta dan jalan2 sambil diat2 booth sia. Aku tanyak2 ngan org jaga kdey sia ada ka sik jubah putih. Sidak jawab sikda. Aku mala jak tangga dari jaoh mcm ada nemu tapi sikda.

Yalah dalam realiti kehidupan aku tok nang dah lamak ncarik jubah putih. Sampey tmimpi2 aku carik jubah putih. Ria tek aku pegi Plaza Astana beli baju, jubah, kopiah dan kain serban untuk sembahyang. Aku ada belajar sikit2 gne nak ikat kain serban. Suma nya datang dari Allah. Mun ati nak ngekot sunnah Rasulullah S.A.W dengan ikhlas tang senang/mudah jak Allah nak berik jalan. Alhamdulillah. Aku berjaya pakey serban buat pertama kali dalam sejarah idup aku. Ya pun baruk berlaku malam tadik. Sikpat pakey salu. Lak temu org tua ku klak lain gik d pk sidak. Aku cuma dpt pakey waktu qiamullail jak. Waktu sidak tdo.

Kejadian pagi tadik memang benar2 molah aku eran. Aku berjubah, serban terus melulu ke Masjid Al-Muhajirin Tmn Matang jaya untuk menunaikan ibadat Qiamullail. Masa aku masok perkarangan masjid ya aku diat nemiak main rah gate sia. Sidak adala dalam 10 org gia. Terus aku teringat masa aku gik kecik marek aku ada ngekot sidak Qiamullail di masjid yang sama dengan perangey yang sama kdak nemiak nak d tangga aku ya tek. Bukan nak Qiamullail. Tapi suk dapat jumpa kawan sampey ahey malam n suk dapat tdo rah masjid sama2 ngan kawan. Bila aku limpas rah gate masjid ya tek terdengar la sorg nemiak madah "fuyooooooooooooooo...". Ntah apa di fuyo nya pun aku sik tauk. Nya fuyo nangga aku berserban ka fuyo nangga keta aku ka nya fuyo tegal nangga org berserban dengan keta "smart" atau "semi-sport" atau dalam bahasa melayu "separa sukan". Dari segi personal aku pun mun aku diat Pak Aji yang pakey jubah, serban dengan kereta Ferrari, Lamborghini ka memang aku tekejut juak lah. Fuyo juak lam ati kekekeke...

Ah..aku sik kisah juak masa ya. Aku cuma eran jak. Masih gik aku ngingat masa aku gik kecik tek tegal diat nemiak sia. Masa aku nak masok masjid sidak nemiak ya tek dah lepak2 rah kaki 5 masjid ya. Alu da sorang nemiak tok tek terus nak bsalam ngan aku dan madah "Assalamualaikum... pa kaba tek pakcik... ehhhh abang..?" Adeh aku alu terdiam. Kali sidak bok nampak muka aku dalam cahaya kali. Terus aku bfikir orang tua ajak ka berpakaian camtok sampey sidak nunggah aku pakcik? Mungkin sidak tok sik terdedah rah masjid2 lain. Macam di masjid kpg pinang jawa ya dari nemiak sampei ke orang tua pakey jubah dan serban. Aku kadang2 malu juak diat. Tapi aku ada alasan untuk sik berpakaian mcm ya. Mungkin ati lom terbukak. Klak2 bila di paksa sik bagus juak. Sik ikhlas. Seperti biasa aku tunggu dan nemu sorang hamba Allah tok. Alhamdulillah nya tauk ada Qiamullail d masjid ya.

So far Alhamdulillah sikda halangan utk aku mengikut sunnah Rasulullah S.A.W. Semoga amalan ku diterimak oleh Allah.

Sekian.

No response to “Pertama kali”