Aug 21, 2015

Apa Nak Malu?

Salam,

Pekaba ktk orang semua. Kenak aku pande meluangkan masa blogging gik balit? Kerana aku nektok jaga bisnes online yg diownerkan oleh bini aku. Hehehe..giney ya? Aku nyelit2 juaklah barang aku skali dalam ya sikit. Ada untong sik? Alhamdulillah untong sik banyak tapi untuk permulaan nang khair lah. Aku teringat ngan cerita si Datuk D'Herbs pada mulanya berbisnes nang "nerap". Bukan cerita kosong. Nya banyak jadi inspirasi untuk orang2 yg berjaya dalam peniagaan. Tauk sik Datuk D'Herbs ya sapa? Kadang2 orang nyamah juak nangganya. Orang kita ingga ndak abis2. Last2 knak pugei.
Cerita hal pugei tok kadang2 aku pikey juak Datuk D'Herbs tok sik kenak pugei orang kah? Yalah lam FB nya byk ngeso kemewahan yg nya capai. Harap2 nya ada "pendinding" yang terbaik, maksud aku segalanya serah ngan Allah s.w.t semata2. 

Oke dah cerita hal ya. Cerita lain gik. Cerita minggu lepas-lepas sigek gik. Gialah upanya. Aku ngn bini pegi ke sigek kdei di Plaza Merdeka Kuching ya dpn Padang Merdeka ya nama kedei ya Mr. D.I.Y. Banyak macam2 barang dalam kedei tok sampe sik tauk nak mileh. Kedei tok macam kedei 100% Supersave bah. Barang China. Gialah..tp bukan ya aku nak cerita tp ceritanya masa dah abis bebeli barang di kaunter bayar. Sia lah ceritanya. Masa mbayar barang nak dibeli tek diatlah cashier ngan cashier manager tengah ngira duit sales. Cashier ya tekemut2 nak ngira duit. Manager nya diat jak seblah. Kira punya kira aku tek diat ajaklah apa dipolah sidak. Sampei sigek tahap diat nya explain ngna manager ya hal lebih sales. Bukan short. Aku pun dah lupak panama benda ya. Aku penah jadi cashier dolok di SugarBun Corp. Nang susah jadi cashier. Kita melayan customer dengan olahan sidaknya. Ada cerewet ada sik banyak cakap. Tapi depends ngan manager juaklah.

Bila part cashier ya knak soal manager ya tek macam tok lah bunyinya "ishh..mustahil ndak alah2 ari2 xda short?" Aku pun pk gia lah aku dolok. Kadang2 ya bila short aku sik tauk pahal jadi short. Nak kata mistake cashier ya tek nya pande indah pake duitnya mpun k nganti skejap. Sik dapat gia nyo. Aku asa nya bok2 nak jadi cashier. Sebab ya nya sik tauk rules jadi cashier. Alu lah nya knak soal siasat oleh manager tek. Turn manager ya gik ngira duit. Aku malas nak lamak2 sia ambik duit balance trus jalan. Jadi kesimpulannya kadang2 kita kenak short juak duit lam cash manager ya tek..kekeke. Jadi klua juak duit dikpun nak mbayar balit duit short ya ngan kompeni. Plek oh? Yalah namanya sistem pakei duit. Kadang2 sik tauk menauk jadi rugi ntam sistem ya tek. 

Berbalik kepada isu marketing, seperti Datuk D'Herbs ya tek kita boleh jak diat nya salu lam Tv. Iklan2 lam tv ya nang nya jak jadi model. Yalah daripada ngupah orang lain jadi model gus nya mpun jak. Ingga2 lah nak..nama gik bisnes. Apa nak malu? Duit masok dikpun2 juak untung. Sik nya masok lam akaun orang lain. Gialah aku nektok. Promot barang2 bini ku lam Fb. Aku sik malu nak promot barang2 mcm handbag ka mekap ka apa2 kaitan ngn ompuan dan sikda kaitan ngn bidang aku komputer. Sekali sekala kita kenak support produk orang kita mpun juak. Bukan setakat berik nasihat ngan orang lain arum bulak bedebu macam nasihat tapi dikpun sik amalkan seperti nak dinasihatkan. Sik susah nak promot atau support barang orang kita mpun. Cuma kita ada sifat ingga dalam dirik. Ya munoh kita untuk jadi sifat pemurah. Bukan setakat menderma, bersedekah jak yg soh kita jadi pemurah tapi promot produk2 kawan kita mpun dah kira niat beramal. Maka dapat pahala di sia. 

Sekian.

No response to “Apa Nak Malu?”