Apr 26, 2010

Kawan Cuba Dengar Apa Jawabnya

Salam,

Sikmok megang hal blog yg dah lamak sik update. Setiap kali nak blogging mesti cita hal lamak dah sik update bla bla bla... Sapa nyuorh sik update. Lain kali mun nak update2 jak sia. Sik pelu padah lamak dah sik update. Tok aku tujukan utk aku dpun. Kpd pembaca yang terasa sik pelu terasalah. Mun diat post ku lamak tok pun sama juak apa yg aku padah. So lamak dah ku sik update ehek...

Alhamdulillah syukur atas limpah kurnia rezeki Allah yang sikda tolok bandingnya. Aku masih gk idup sampe ari tok. Bila tiba masanya klak Allah akan tarit nyawa aku blt. Aku tauk tok hanya sementara. Sikda benda nak dikepong juak. Cuma ingin kebebasan jak. Sik kesempitan bah.

Kawan. Kita salu ngadu masalah kita ngn kawan2 kita, ngn sahabat kita. Tapi kita perlu sedar sidak tok adalah racun kita juak suatu ari kelak. Sidak sik main luaran tp sidak main dalaman. Hati2 dgn kawan dan sahabat yg rapat ngn kita. Sidak tok juak lah pembunuh hati kita. Semua org tauk hal tok. Just alert jak. Rami yg dah ku diat, dengar dr tinga ku pun. Ngadu kwn tok bla bla bla. Aku coba sik maok dgr umpatan ya tp atas dasar sidak nak mintak nasihat aku dgr juak lah n berik pendapat. Aku bukan along tp cuma nak tolong.

Ada sigek gik aku nak nengkar. When ur fren was involved in business, support them. Whatever business yg sidak polah ya adalah pilihan sidak. Anda sbg kawan atau sahabat mok berik moral support. Biasalah dunia bisnes nak, sia sitok dtg dugaan. Tapi yalah tugas kita sbg kawan atau sahabat. Berik kata2 semangat. Bukan makin nak mengondem. Ya bukan kawan. Ya dah terbukti lawan. Antap2 dah kenak timpak ditimpak agik. Knak sik penyek gia. BODO!

Semalam atau hari2 sbelum tok tek aku tkejut juak diat fakta dpd "kawan" aku yang rupa2nya musuh dalam selimut. Subhanallah. Apa jenis kawan la kau. Rupanya kau mengondem aku dari belakang. Tauk la aku ada biz lain. Jgn la gia gilak. Ko ingat aku sik tauk kau nganok aku dr blakang. Lamak tok aku support biz kau. Tp tok balasan yang aku dapat? Yalah benar padah pepatah, buat bait bpada2, buat jahat jgn skali. Tapi aku nang bait pun. Aku sik kisah sbenarnya org jahat ngn aku. Sbb aku sik gago pun hal org. Aku ok jak. Sbb ya org makin sayang ngn aku. Org makin suka ngn aku. Sbb aku tauk bila sorg kawan aku polah aku gia, kira nya mok aku out dr life nya its ok. Kurang sorang Allah tambah 10 orang.

Ya suma cita nak ku kongsikan. Aku rasa kecewa juaklah. Aku tok sik rami sik sikit kawan. Sederhana jak. Tp yalah dalam kesederhanaan ya ada juak yang amik peluang nak menjatuhkan sesama sendirik. Apa nak jadi lah. Sigek pesan aku, jgn ko ingat apa yg ko buat ya ko rasa akan berjaya. Semua ketentuan Allah. Kau tunggu jak balasan dpd Allah apa yg ko dah buat. Allah Maha Adil lagi Maha Bijaksana.

Sekian.

2 Responses to “Kawan Cuba Dengar Apa Jawabnya”

mr_abs said...

syioo.sabar jak pok. baguslah kenak awal2, dari kenak dudi ari. baguslah dah tauk sapa kawan, sapa lawan. sekpa, ada hikmah ya. sabar jak pok

Rudy said...

biasala Ad, ada kawan yang boleh arap, ada sik boleh arap. just yalah berhati-hati dalam memilih kawan.