Feb 10, 2014

Mendidik Iman

Salam

Apa kaitan ktk org? Apa kaba ktk org? Apa dipolah ktk org? Kamek.org bait jak. Banyak dah advertisement di kamek.org speseli dlm FB. Aku mcm biasa Alhamdulillah nya mcm ya ajak? Xda perubahan peningkatan kah Ad? Hmm Allah s.w.t jak yang tauk ada peningkatan kah sik. Kadang2 apa yang kita buat setiap hari ya adalah perkara yang sama kita sik sedar kita buat perubahan. Dalam perubahan ya tek kita buat gik seharian jadi kita sik sedar kita dah baut perubahan. Mula2 memang kita perasan yang kita berubah lamak2 nya akan jadi "nya gia ajak"..

Apa yang mendidik imanku? Sering juak imanku goyah bak joyah sport dalam majalah ujang. Lamak dah sik diat majalah Ujang. Dolok gik nemiak nang suka jak ku membaca. Abis koleksi majalah2 dan buku2 ilmiah yang kakak ku oleh dari Penang(sbb nya dolok keja di Komag Bayan Lepas, Penang) nya banyak beli nak mcm2 di sia. So dolok aku slalu tunggu nya balit dr Penang mesti nya mbak macam2. Mun sik pun nya main pos jak barang2 ke KCH sebab terlalu banyak barang2nya. Kakya yalah tek. 

Ad kau sik keja kah? Kakya ko diat aku tok dudok ngangkang jak kah? Kepak juak keja di kedei tok? Apakah definisi keja bagi kau? Bagi aku asalkan ada sumber rezeki yalah namanya keja. Sik kisah janji halal. Aku pilih KHIDMAT dengan orang tua ku selagik sidak masih ada. Kenak kau sik carik keja tempat lain Ad? Sebab mak bapak aku sik keja di sia so aku siklah nak keja tempat lain. Aku ada pengalaman bekerja. Mun dolok ada penah diat post blog aku masa aku keja ngn cina kdei kompiter dari sia aku mula belajar yang bahawa keja ngn org tok nang sakit. Kita diarah dan dibuli(buli dalam bentuk lembut) sik nampak gilak buli nya disia. Aku rasa aku silap jadi aku belajar dari kesilapan disia aku berdikari dikpun. Nektok aku bantu orang tua ku walaupun pendapatan aku kadang2 sik cukup. Aku tauk Allah ada rancangan yang hebat utk aku kelak hasil berkat aku KHIDMAT dengan orang tua ku. Buat masa tok aku WAJIB bersabar dengan apa2 jak ujian dpd Allah s.w.t. 

Macam ne nak bersabar dengan ujian Allah tok Ad? Perkara pertama solatlah. Sabar dan solatlah sesungguhnya Allah bersama dengan orang yang sabar. Jadi jelas sik di sia? Nabi s.a.w orang yang luar biasa. Kenak sik ikut contohnya dari segi akhlaknya? Jangan ikut sunnah zahir ajak tp akhlak sik ekot. Lom cukup gik setakat ekot sunnah zahir. Pahala memang dapat tp akhlak pun mesti ekot sunnah juak. Ke-dua mcm ne nak sabar ngn ujian Allah Ad? Sentiasa bersangka baik dengan Allah. Selalu diuji tiap2 ari diuji. Nikmat merupakan salah satu ujian dpd Allah. Nikmat rezeki Allah berik dengan seseorang walaupun nya sik solat, tp ingat yalah nikmat yang Allah berik dgn keadaan Allah sik redha (istidraj). Maok kah ktk orang Allah yang berik rezeki ngn kita dalam keadaan sik redha? Macam ne mun kita mintak duit ngn orang tua tp org tua kita sik redha ngn kita. Ati kita asa sik best. Gialah juak perasaan bila Allah sik redha ngn kita tp nikmat Allah berik nang menimbun2. Yalah namanya ujian Allah. Nak ngetes iman kita masa kita senang ingat sik ngn Allah. Jaga mena2 ya. Bagi org biasa mcm kita tok bila diat orang mcm ya sik solat, sik nutup aurat tp dapat rezeki lebih banyak mcm2 dpt jangan khuwatir lah ngn ya semua. Jangan ada rasa sik puas ati di sia sebaliknya kita doakannya mudahan suatu ari kelak ati nya tebukak nya akan kembali ke pangkal jalan. Kadang2 mulut kita tok sikpat nak di kontrol. Namalah manusia biasa. Nang tauk ada kepaloiannya di sia. Macam aku kadang2 nganok juak orag dalam keta drebing sik betol lah mcm2 giklah. Aku manusia biasa juak melakukan dosa. Jangan rasa dirik sik berdosa. Rasa mcm ya pun dah nimbul dosa. Kita manusia biasa. Apa2pun rezeki Allah pegang. Nya nak merik sapa2 pun terpulang ngn nya. Kita siapa nak menentukan Hak Allah. Ya kerjaNya bukan kita. Kita usaha jak. Benda dah ada. Semua Allah pun.

Sekian.

No response to “Mendidik Iman”